Baggrund

Lene Kreilgaards erfaring som skuespiller spænder over filmens og intimteaterets rene naturalisme, nutidige teaterproduktioner og store karakterroller såsom Martha i ”Hvem er bange for Virginia Wolf?”, Alice i Dødsdansen og Maria Callas i Masterclass. Hun har en omfattende dansetræning og erfaring med fysisk teater. PT arbejder hun i og omkring København, hvor hun bor.

Som skuespiller har Lene en intuitiv fornemmelse for karakteren, en stærk tilstedeværelse på scenen og umiddelbar forbindelse til sine følelser.

Hun har en evne til at analysere teksten og fornemme det bagvedliggende for derefter at give det et fysisk udtryk. Endvidere er hun undersøgende og nysgerrig i forhold til stykkets ydre omstændigheder såsom epoke.

” Det er min overbevisning, at en karakter skal være forankret i kroppen, hvilket er udgangspunktet for mit arbejde. Jeg stræber altid efter at have balance mellem sind, krop, følelser og udtryk.”

Hendes udvikling som skuespiller begyndte på teaterskole, hvor hun blev uddannet i klassisk skuespillerteknik. Hendes engagement og evne i forhold til bevægelse trak hende senere i retning af dans og fysisk teater, blandt andet to års dybdegående arbejde med danseformen Butoh.

”Butoh åbner for en oprindelig fornemmelse af ens selv, hvilket højner både dans og skuespil”.

De sidste 10 år har hun derfor primært arbejdet med fysisk teater og trænet som danser uden at glemme sine rødder som skuespiller. Hun har medvirket i site-specific, interaktive,  butoh- og decideret danseforestillinger. I den seneste tid har hun arbejdet på soloforestillinger for at udtrykke sine egne kunstneriske visioner.

”Min ukonventionelle vej i teaterets mangfoldige verden har givet mig en forståelse for rum og helhed, samt en evne til at skære ind til benet og fokusere på, hvad det er jeg vil fortælle og afsløre.”

Hendes arbejde med andre har bygget en del på devising, hvor hun udover levendegørelsen af en figur, kunne være medudviklende i hele forestillingen både med henblik på idéer og afprøvelse af disse gennem improvisationer el.lign

Hun var artist in residence på Københavns Film- og Teaterskole den sidste del af 2013, hvor hun udviklede soloen ”Stiletto”. Hun blev ved samme lejlighed castet til en rolle i ”A butterfly in my soul” skrevet og instrueret af Stuart Lynch.

”Rollen var baseret på skuespillerarbejde i mere traditionel forstand og gav mig lyst til at gå den vej igen. Ikke mindst fordi jeg fik meget positiv feedback fra mange mennesker, der ikke har oplevet mig i en almindelig teaterforestilling, og som opfordrede mig til også at gøre noget ved den side af mit arbejde igen. ”

× Internet Explorer is missing updates required to view this site properly. Click here to update. OR even better, try out other great browsers, Chrome and Firefox are top of the best.